Verandermanagement

Wat gebeurt er om ons heen?

“Zo’n 63 % van de strategieën mislukt, 24 % van het management is slecht op de hoogte en 95 % van de medewerkers kennen of begrijpen de strategie niet.” Bovenstaande uitkomsten kwam ik tegen in een onderzoek dat gepubliceerd is op Managementsite. Hoe accuraat de percentages zijn kan ik zelf niet goed inschatten, maar de omvang verbaast me niet. Wat kwam ik zelf de laatste jaren tegen op dit gebied?

  • Het delen van de strategie met de organisatie in 15 minuten en daarna de verwachting dat iedereen het begrijpt.
  • Een strategie zonder implementatieplan en zonder follow-up.
  • Een jaarplan dat pas werd afgerond toen het jaar al half voorbij was.
Veranderen

Wat kunnen we doen?

Ik herken dat veel managers het lastig vinden om strategie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Ook spreek ik genoeg welwillende, loyale en gedreven medewerkers die niet goed weten wat precies de strategie is. Het maakt mensen onzeker, onrustig en soms ook moedeloos en afwachtend. En ik zie om me heen dat de mensen in organisaties het daar steeds moeilijker mee hebben. Ze hebben geen plan en laten zich leven. Het lukt vaak niet om de goede basis te creëren.

We leven in een tijd die steeds sneller lijkt te gaan met een toekomst die steeds minder voorspelbaar is. Het tegenstrijdige is dat deze snelheid eigenlijk vraagt om (langer) stil te staan bij wat er gebeurt en veel duidelijkere keuzes te maken. het vraagt om goede verander strategieën, goede plannen en aandacht voor het uitvoeren van het plan. Ik heb het dan over de tijd nemen, bewuste keuzes maken, een duidelijke richting kiezen, geduld betrachten en kleine vorderingen waarderen.

Als de organisatie niet voldoende is doortrokken van de strategie dan heeft dat logischerwijs flinke impact. In mijn ogen zijn er drie aspecten van grote invloed op het al dan niet gebrekkig landen van de strategie of de jaarplannen bij de mensen:

  1. stilstaan bij de grotere en kleinere keuzes: eerst vertragen om daarna te kunnen versnellen.
  2. het hebben van een degelijk implementatieplan met een duidelijke uitwerking. Dus: wie doet wat en wanneer. Gewoon een reële planning.
  3. expliciete aandacht voor de ontwikkeling die de organisatie (lees: mensen) nodig heeft om de strategie te realiseren. Kunnen de teamleiders dit? Is onze samenwerking voldoende? Zulke vragen.

Logisch toch? En niet per se moeilijk. Maar je moet het wel doen en het heeft aandacht nodig. En het levert overigens veel op. Voor directie en management is het een heerlijk gevoel om te merken dat de strategie en de doelen beetje bij beetje onderdeel worden van de dagelijkse business. De gesprekken in de organisatie gaan naar een ander niveau, het mopperen maakt plaats voor uitdagen. Met andere woorden: als je het goed laat landen kun je gaan vliegen!

Wil je graag meer weten? Maak dan gebruik van mijn gratis consult van 1 uur. Ik ga dan met je in gesprek en werk ons gesprek vervolgens uit zodat je er direct iets aan hebt. Geen verplichtingen.

Wil je eerst meer over me weten? Laat het weten dan breng ik je in contact met één van mijn opdrachtgevers.

Gerelateerde artikelen

Image by Freepik

Verduurzamen? Gewoon beginnen en groeien.

,
Onlangs las ik een inspirerend artikel met de titel: "Verduurzamen in het ziekenhuis: gewoon beginnen, elke stap is er één." Deze titel verwoord precies mijn ervaring over verduurzaming door organisaties. Veel organisaties willen graag verduurzamen,…
Neem de medewerkers mee in de strategie ontwikkeling

Hoe bereik je gedragsverandering? Tip: vergeet niet, koersontwikkeling is een proces.

, ,
Neem de medewerkers mee in de strategie ontwikkeling en je neemt ze ook direct mee in de uitvoering.
Houding en gedrag. Doen zoals afgesproken.

Case: Verbetering van de HR-processen met 30%. En meer.

, ,
Een Verbetering van de HR-processen met 30% en dat continu verbeteren een standaard onderdeel is van de werkwijze. Dat was de klantvraag.

Contact? Nodig me uit voor een strategie sessie.

Vraag je je af wat ik voor jou en je organisatie kan betekenen?

In een vrijblijvende kennismaking kom ik graag snel terzake, met een gratis analyse van jouw business case.

Binnen een uur weet je of een samenwerking interessant voor je kan zijn. Bel 06-205901082 of mail naar dj.swinkels@verandervisie.nl.

Of gebruik het formulier hieronder 👇