We wilden toch samenwerken?
Samenwerken met een externe partner begint met hard werken. Ton, de accountmanager van de software leverancier vraagt het nóg een keer: ,,We zitten hier toch als partners?”. Het is nu wel duidelijk. Op dit moment zitten de partijen niet als partners aan tafel. Sterker nog, het partnership is verder weg dan ooit.
Alle alarmbellen gingen rinkelen. Waarom zeggen de aanwezigen niet wat ze denken? Wat is er aan de hand? Ton is serieus en heeft een vragende blik in zijn ogen. Hij geeft aan dat zij, als leverancier in het verleden zoveel extra hebben gedaan in de relatie. De wederpartij twijfelt. Zij ervaren dat niet zo. De medewerkers aan tafel hebben het gevoel dat zij soms geplet worden tussen de afspraken van de leverancier met de directie en de dagelijkse praktijk. Als dit je partners zijn, waar heb je dan nog concurrenten voor nodig?
Voor Ton lijkt het niet-functioneren van het partnership een emotioneel issue bij de opdrachtgever, die angst heeft en koudwatervrees om met het nieuwe product te werken. Ton vraagt waarom de medewerkers van de opdrachtgever op de rem trappen.
Waarom wordt er op de rem getrapt? De medewerkers van de ICT afdeling van de bank vinden dat de leverancier onvoldoende ondersteuning levert bij het implementeren van dit complexe product in de organisatie. De ICT medewerkers zitten dagelijks met de gebruikers aan de telefoon te praten over functionaliteiten die niet werken.
En dan zie je het …
Saskia, de CIO van de bank heeft door wat hier gebeurt en beseft dat de partijen met heel andere ideeën aan tafel zitten. Ze toont lef en gooit het gesprek open. Ze stelt voor om eerst even met zijn allen een stap achteruit te zetten en afstand te nemen voordat er verder gepraat wordt over samenwerking. Saskia vraagt: ,,Wat vinden we eigenlijk van elkaar en onze samenwerking?”
Door deze interventie redt Saskia het partnership. Iedereen krijgt de ruimte om aan te geven wat de verwachting is van de samenwerking en wat de behoefte is om prettig samen te werken. Er wordt zorgvuldig voor gewaakt dat mensen niet gaan klagen over de andere partij. Het werkt.
Meer lezen over samenwerken? Lees ook 60/40 – Doe wat extra’s.
In plaats van samen naar de afgrond gaan ze nu samen bergop. Dat ging niet vanzelf, maar met het lef om open te zijn over elkaars verwachtingen en over elkaars mogelijkheden is de samenwerking op een hoger niveau gekomen. Een samenwerking waarin daadwerkelijk samen gekeken wordt hoe de bank en de software leverancier het product beter kunnen maken. Voor de software leverancier is een tevreden grote en bekende klant in dit segment van onschatbare waarde.
Samenwerken begint met hard werken.
Wat begint als vriendendienst en oprecht partnership kan eindigen in een Shakesperiaans drama. Gelukkig hebben de partners in deze case dat op tijd ingezien. Samenwerken begint met hard werken. De samenwerking is steeds intensiever geworden. Is het leuker? Ja, maar dat is eigenlijk niet de goede vraag. Want de partijen hebben geleerd zeer eerlijk tegen elkaar te zijn. Uiteraard op een respectvolle manier. Is de samenwerking stimulerend? Ja, absoluut. Er is een intense samenwerking die de medewerkers van beide partijen uitdaagt om het beste uit zichzelf te halen.